søndag den 12. maj 2013

Nyttehavens plan 2013

Jeg har en praktisk havedagbog her ved siden af tastaturet, som jeg bruger til skitser, tanker, avisudklip mv. Det er også i den, jeg hvert år skitserer nyttehavens planer - dvs. hvad der skal plantes og sås hvor. I år har jeg for første gang også tegnet planen ind på computeren, så jeg lige kan printe et eksemplar, når jeg skal ud og så mv.



Jeg prøver altid at sikre sædskifte i forhold til sidste års fordeling i nyttehaven, og så tænker jeg også over gode og dårlige naboskaber som fx bønner og squash, der gerne vil bo sammen, og fx ærter og løg der ikke bør!

Til info er bedet med basilikum en mistbænk, og derfor har jeg allerede nu sået basilikum (den røde) og udplantet de grønne, som har boet i vindueskarmen længe. Når jeg planter min grønne basilikum ud i haven, er stilkene blevet godt stive og træagtige efter at have stået længe i potte inde, og de er derfor lette at skille ad og plante ud én og én.

Som skrevet tidligere køber jeg basilikum i potter over vinteren og sætter dem i en større potte med ekstra jord i, dog uden at pille dem fra hinanden. Jeg har desværre ingen vindueskarme mod syd, så erfaringen er, at jeg ikke har sol nok til at få dem i god vækst igen, når jeg først har taget dem fra hinanden, så det gør jeg altså først her, når de kommer ud i køkkenhaven!

4 kommentarer:

  1. Du er altså bare så tjekket !!!

    Respekt :-)

    SvarSlet
  2. Super skitse. Sikke en masse fine ting du skal have i din køkkenhave i år..

    SvarSlet
  3. Super fedt med skitsen til køkkenhaven.
    Hvordan med dine basilikum, altså den grønne. Planter du den i kapilærkasse eller direkte i jorden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heike - de ryger simpelthen direkte i jorden og det fungerer fint :-)
      Når de står i en stor mistbænk som her, behøver jeg ikke vande dem hver dag og slet ikke her i starten, hvor misbænk jo er lukket det meste af tiden.

      Slet